Sunday, September 23, 2012

Kopi dan Kehamilan

Assalamualaikum. Sejak kandungan masuk 28minggu nafsu makan memang tajam. Terutama sekali craving benda-benda manis. Kopi, kopi cendol pulut, chocolate sneakers, coffee with whipped cream caramel dan donut memang sering bermain dilubuk fikiran ini. Kadang-kadang cuba jugak untuk kawal diri tp kadang-kadang tewas.

Esok kene buat MGTT. Gosh! Terperanjat seketika bila 2 minggu lepas nurse tu cakap yang saya kena buat MGTT walaupun daripada awal kehamilan tak kene buat bila masuk 32 minggu kena pula buat MGTT. Nurse cakap sekarang tak ikut keturunan ada ke tidak kencing manis sekarang ni di kira ikut faktor usia. Memandangkan saya dah berumur 25thn ke atas jadi kenalah buat. #TDMKA

So far saya memang tak pernah membantah atau merungut pun apa yang disuruh oleh nurse sebab saya tahu itu yang terbaik buat kandungan saya ini.
Selama 2 minggu saya cuba kawal untuk elakkan makanan manis-manis tapi tak boleh juga. Tapi bab elak makan nasi memang boleh sangat. Saya had kan makan nasi sehari sekali je. Kalau lunch makan nasi, malam makan wholemeal roti je.

Ok cerita balik pasal kopi kalau baca artikel di Baby Center Malaysia memang mengerikan. Huhuhu tapi sebagai panduan saya cuba elakkan minum kopi hari-hari. Saya macam minum selang sehari dengan kuantiti yang sedikit.

Mmmmm ini sedikit rumusan bagi yang malas baca panjang dalam Baby Center Malaysia tu:-

Experts recommend that pregnant women have no more than 200mg of caffeine a day. This is equivalent to two mugs of instant coffee or four cups of tea or five cans of cola per day.

You might be surprised how easily you can get a large dose of caffeine.


• 1 mug of instant coffee = 100mg
• 1 cup of instant coffee = 75mg
• 1 cup of brewed coffee = 100mg
• 1 cup of tea = 50mg
• 1 can of cola = 40mg
• 1 can of "energy" drink = 80mg
• 1 x 50g bar of plain chocolate = up to 50mg
• 1 x 50g bar of milk chocolate = up to 25mg

Sabar sabar sikit diri..lagi beberapa bulan je ni. Huih! Dulu masa TTC kemain lagi control memacam bab makan ni. Now bila dah pregnant lupa diri.




No comments:

Post a Comment

Thanks babe for leave a comment