Monday, April 27, 2009

Inai oh Inai

Memandang tinggal 3 hari lagi aku nak bernikah jd seperti biasa my family dah busy wat preparation salah satu statement yg pada KERTAS KAHWIN IJA (ija nama panggilan oleh family) adalah bab INAI. Aku dengan penuh semangat mencari dlm internet ukiran2 menarik untuk dilukis di tgn dan kaki ku ini. Tetapi tgh aku surf pasal Inai Berukir di Google yg keluar adalah forum2 agama .. berkenaan " INAI BERUKIR DI TANGAN DILAKNAT ALLAH" aku yg terkedu membaca forum itu terus cancel nk wat inai berukir. Terus mak cik aku carikan pokok inai. Inai pokok byk khasiatnyer.

Dari Abu Hurairah r.a Nabi s.a.w bersabda : “Allah mengutuk wanita yang mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain, wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)”..(Hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari) Jelas Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz : “ inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul hujung jari”.

Ini salah satu pic yg aku printout utk dijadikan contoh.

Marilah kita membuat pengislahan dalam diri kita agar kita tidak tergolong dalam hamba-hamba Allah yang melanggar syariatNya..

Wallahua’alam.

3 comments:

  1. ha sib baik ko dah jumpa pasal ni.. aku mmg nak pesan benda yg sama pun.. aku kawin dulu pun pakai inai mcm org dulu2 tu.. inai kat ujung jari tu.. sebenarnya lagi cantik pengantin pakai mcm tu daripada berukir2 ni..

    -shiela-

    ReplyDelete
  2. miszylaydee11 May, 2009

    hoho...same la cam aku..time aku nk nikah aritu pun..tup tup trus kua artikel mcm tu..haha..trus kensel nk corak2 tangan/kaki ku ini hehe..so, pakai la inai ala2 tradisional hehe

    ReplyDelete
  3. hehe..ok leen, t..mmg aku x nak buat ukir2 tu leen..lgpun mak aku dah pesan jgn buat, geli nmpknya..mcm mengerutu aje,cantik mmg cantik p dah jd x cantik bila di laknat ALLAH!.. Nauzubillah..

    -Jwit-

    ReplyDelete

Thanks babe for leave a comment